Doe je huishouden als een DAME

Doe je huishouden als een DAME

De vakantie komt eraan en of je nu hebt gekozen om naar het buitenland te reizen óf een staycation in je achtertuin te houden: het huishouden is vast niet iets waarmee je teveel wil bezig zijn. Nu ben ik ook geen fan van kuis- en poetswerk, maar doordat ik niet veel rommel héb, is mijn huishouden wel veel sneller gedaan! En wie wil dat nu niet?

Maar hoe dan? Dat vertel ik je graag.

Eigenlijk zijn er eenvoudige trucjes die je in je huishouden kan toepassen om het allemaal een beetje sneller te laten verlopen. Om die te onthouden, ga je vanaf nu het huishouden doen als een echte D.A.M.E. Dit acroniem heb ik natuurlijk verzonnen, maar het gaat je wel helpen om even bewust stil te staan bij al hetgeen jij in je huishouden doet. Delegeren, Automatiseren, Minimaliseren en Elimineren dus. De eerste 2 gaan je helpen om taken eenvoudiger te maken terwijl de laatste 2 acties je stil gaan laten staan óf je iets wel moet doen. Een paar voorbeelden.

 

‘D’ van delegeren: betrek de andere leden van je gezin in het huishouden. Je partner kookt misschien wel graag terwijl jij dat puur uit verantwoordelijkheidsgevoel doet? Ook kinderen kunnen veel meer helpen dan je misschien op het eerste zicht denkt. Communiceer erover.

‘A’ van automatiseren: stel voor terugkerende betalingen een domiciliëring in. Gebruik de timer op de koffie-, vaat- en wasmachine. Je kan misschien zelfs investeren in een (kwalitatieve) robotstofzuiger. Als je aan al die kleine en grote taken niet meer moet denken, heb je meer ruimte in je brein voor andere zaken.

‘M’ van minimaliseren: het werk minimaliseren helpt je niet meteen verder, maar de vraag stellen wát er echt belangrijk is dat er gebeurt, doet dat wel. Zo zag ik vroeger mijn moeder altijd strijken, maar toen ik alleen woonde, vroeg ik me af óf dat voor mij wel belangrijk was. Niet dus. (En ik ben zo geëmancipeerd dat de mannen in mijn leven telkens zélf hun hemden strijken ?)

‘E’ van elimineren: het zal je wellicht niet verbazen, maar des te minder spullen er ‘in de weg’ staan, des te gemakkelijker het wordt om te poetsen. Dus weg met die vensterbank vol planten, decoratie en ‘prullekes’. Wil je die toch neerzetten, gebruik dan een onderlegger of schaal waar je alles opzet. Zo hoef je maar 1 ding opzij te zetten als je het stof af wil doen.

Ga jij aan de slag met deze tips? Zodat ook jij als een echte D.A.M.E. je huishouden runt?

Je had het misschien al door, maar ik kan je als minimaliseercoach dus ook helpen om dergelijke systemen op te zetten bij je huishoudelijk werk. Ik help dus niet alleen met ontspullen, maar bekijk samen met jou de huishoudelijke planning en welke verbeteringen er mogelijk zijn. Op jouw maat, in jouw huis. Interesse? Bel me gerust voor een vrijblijvend gesprek: 0479 47 90 45 of laat je specifieke vraag hier achter.

Structuur in je huishouden als ondernemer

Structuur in je huishouden als ondernemer

Je bent dag in dag uit bezig met het runnen van je zaak. Ondertussen heb je ook nog een huishouden dat gerund moet worden en die combinatie is pittig. Wassen, koken, boodschappen doen, misschien heb je nog een kind (of meer) die naar school gaan en ’s avonds huiswerk moeten maken,… Het stopt nooit. Je houdt alle ballen zo goed en zo kwaad mogelijk in de lucht en meestal lukt dat. Maar wist je dat je het jezelf heel wat makkelijker kan maken?

Als minimaliseercoach mocht ik al veel ondernemende vrouwen en ondernemersvrouwen begeleiden naar meer structuur en minder ruis, in huis en op kantoor. Ik heb 3 tips voor meer structuur in je huishouden die je vandaag al kan beginnen toepassen. Hier komen ze!

Tip 1: De Heilige drievuldigheid van het opruimen

Als je aan opruimen denkt, is het woord ‘heilig’ misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt. Toch zijn er 3 acties die het opruimen behapbaar maken.

  • Alles zijn eigen plek

Zet je waterkoker altijd op dezelfde plek. Zorg dat je administratie een eigen plek heeft in een schuif of kast. Geef handtassen en rugzakken een plaats. Wanneer alles een vaste plek heeft, gaat opruimen veel sneller. Je weet meteen wat je waar weg moet leggen en vermijdt zo dat spullen van de tafel naar de kast en terug naar de tafel verschuiven.

  • Gebruik een timer

Voor je begint op te ruimen moet je jezelf even afvragen hoeveel tijd je hebt. Voor de tijd die je hebt om op te ruimen, stel je een timer in. Anders loop je het gevaar dat je jezelf verliest in het opruimen (dat hebben we allemaal al eens meegemaakt, toch?) en na een tijdje eigenlijk met nog meer chaos blijft zitten. De timer zorgt voor een afgebakend moment en in combinatie met het volgende puntje kan het dan bijna niet misgaan.

  • Eén plek tegelijkertijd

Focus op één plek in je kantoor of huis om op te ruimen en ga niet meteen het hele huis onder handen nemen. Begin bijvoorbeeld met je bureau of de voorraadkast, je kleerkast,…
Door te focussen op één plek tegelijkertijd, ben je aandachtiger en kan je gestructureerd te werk gaan.

Tip 2: Bouw routines in

Zorg voor een vaste ochtend- of avondroutine. Dat lijkt misschien saai, maar ze kunnen je heel veel tijd besparen! Wanneer je iets keer op keer doet, neemt op termijn je automatische piloot het over en doe je het ook gewoon. Denk maar aan tanden poetsen, dat doe je elke dag ‘s morgens en ‘s avonds zonder nadenken.

Routines zorgen er ook voor dat je onaangename klussen effectief uitvoert. Bijvoorbeeld de gewoonte om elke keer de vuile potten en pannen na het koken meteen af te wassen in plaats van ze te laten staan voor de dag erna. Dat zorgt meteen voor rust in je huis en hoofd.

Tip 3: Roep de ‘Family’ meeting in het leven

‘Nog een meeting erbij’, denk je misschien. Toch is deze family meeting enorm nuttig! Je wil toch graag weten dat alles goed loopt, ook als jij er niet bent of toch onverwacht langer bij een klant moet blijven.

Plan een halfuurtje op zondag om samen met je partner (en eventueel al grotere kinderen) de agenda’s te overlopen van de komende week. Wie doet wat, wie gaat er naar de winkel, wie kookt er, wie is wanneer thuis (en hou ook rekening met werk, hobby’s en social time.)

Zo’n eerste family meeting is even wennen, maar wanneer dit een wekelijkse gewoonte is, ben je er na een paar weken al snel door! En het geeft weer rust in je hoofd, want het meeste is al geregeld.

Bonustip: een coachingstraject

Heb jij bovenstaande tips al toegepast maar blijf je zitten met een gevoel van onrust en stijgt het allemaal boven je uit? Dan is een coachingstraject op maat misschien wel iets voor jou. Jij bepaalt je doel en ik begeleid je ernaartoe. Onderweg krijg je van mij alle tips, tools en handvatten die je nodig hebt om na het traject zonder problemen zelf de orde en rust te kunnen bewaren.

Benieuwd of zo’n coachingstraject iets voor jou is? Boek nu je gratis intakegesprek om het te ontdekken!

Uitpuilende mailbox na Black Friday en Cyber Monday

Uitpuilende mailbox na Black Friday en Cyber Monday

Black Friday en Cyber Monday liggen gelukkig achter ons. Inderdaad ‘gelukkig’ want als je mij al langer volgt, weet je dat ik er geen fan van ben. Waarom zou je op één van net die twee dagen iets nodig hebben dat je op de donderdag vooraf niet nodig had? Bovendien blijken de prijsverlagingen maar al te vaak marketingtrucjes te zijn. Mensen die écht iets nodig hadden én de prijs de voorbije weken nauwlettend in de gaten hielden, kunnen dus wel een voordeel gedaan hebben. Indien niet, dan ben je d’eraan voor de moeite.

Tóch is er één “voordeel” aan deze dagen; ze werden voorafgegaan door ontzettend veel reclame. Op TV, de radio, via reclamefolders, maar ook en voorál via e-mails. En dát kan je nu in je voordeel gebruiken!

Dit is het ideale moment om jouw mailbox(en) uit te kuisen. We gaan alle reclamemails van Black Friday en Cyber Monday inzetten om terug door de bomen van je online correspondentie het bos te zien. In de mails die jouw inbox overspoelden, vind je meestal (als in: volgens de privacy-wetgeving is dit verplicht) onderaan een link om je uit te schrijven. Als je dat doet, mogen deze bedrijven of personen vanaf dan geen ‘verkoopsmails’ meer aan jou sturen. Soms moet je er helaas wel een vergrootglas bij halen om de link in kleine letters te vinden…

Stel dat je dit vanaf nu systematisch doet bij elke nieuwsbrief waarvan je merkt dat je ‘em toch niet leest, dan ga je ineens weer meer overzicht krijgen in de informatie die er voor jou wél toe doet. Ontvang je bepaalde nieuwsbrieven wel graag, lees die dan meteen en klik daarna ook maar op die ‘delete’-knop.

We worden zo al genoeg overspoeld door informatie (denk aan de krant, radio, TV, boeken, podcasts, webinars,…) dat de info uit een nieuwsbrief gauw ‘oud nieuws’ is. De ‘aanbiedingen’ die soms in nieuwsbrieven zitten, zijn ook al lang verlopen tegen dat jij de nieuwsbrief leest, niet? Ontvang je mijn occasionele nieuwsbrief, dan mag je die uiteraard nadien óók weggooien.

Regelmatig je mailbox opkuisen, levert je meer overzicht op. Wil je nog andere manieren ontdekken om dit zélf te doen, koop dan mijn (e-)boek “Opruimen maakt gelukkig! Handige stappenplannen van A tot Z.” hier . Is je mailbox compleet ondergesneeuwd en zie je er geen beginnen aan, contacteer me dan op het nummer 0479 47 90 45 of via het contactformulier en ik kom je ter hulp.

(Her)ken jij als drukbezette onderneemster mevrouw Even?

(Her)ken jij als drukbezette onderneemster mevrouw Even?

Er was eens een vrouw die zichzelf voortdurend voorbij liep. Als ze ‘s morgens opstond, dacht ze aan ‘s middags. Als ze ‘s middags aan tafel zat, was het weer: “Wat zal ik vanavond eten?”. En als ze dan eindelijk ‘s avonds naar bed ging, lag ze weer te piekeren wat ze de volgende dag allemaal zou gaan doen.

Telkens als ze op straat kwam, rende ze zo hard dat de mensen zeiden: “Die loopt zichzelf nog eens voorbij, die vergeet te leven…”. De vrouw praatte ook de hele tijd tegen zichzelf. Om met anderen te praten, daar had ze gewoon geen tijd voor.

Ook dat hoorde bij haar ‘ziekte’. En weet je wat ze telkens zei? “Ik moet nog even… Laat ik gauw even… Ik kan nog net even…”. ‘Even’ was haar stopwoordje geworden en nu dus ook haar bijnaam.

Gelukkig was er in hetzelfde land een hele wijze dokter. Toen hij de vrouw zag en haar hoorde praten, zei hij: “Mevrouw, u bent heel erg ziek en ik weet wat u mankeert.”. “Zeg het dan maar gauw dokter, want ik moet nog vlug even…”, antwoordde ze. “Zie je, daar heb je het weer”, zei de dokter, “u bent zo gehaast dat u telkens de L laat liggen.” “Wat laat ik liggen?” vroeg ze. “De letter L”, zei de dokter. “Zet de L steeds voor ‘even’.” “Goed dokter, ik zal het doen,” antwoordde ze en weg was ze weer.

Telkens als ze de L voor “even” zette, schrok ze zich een ongeluk. “Ik moet nog L—even…, Laat ik gauw L—even…. Ik kan nog net L—even…”. Ze wist zich geen raad, plofte in een stoel en zei zacht: “Zo kan ik nog wel even… Zo kan ik nog wel Leven.”

En vanaf dat moment liep ze zichzelf niet meer voorbij. Ze was zich ervan bewust geworden dat haar “even” haar belette om te “leven”. Ze besloot van nu af aan te LEVEN en bleef gewoon zichzelf. Haar kwaal was snel genezen en ze dankte de dokter: ”u hebt mijn Leven gered!”. Ze had de rust van binnen gevonden.

Voor iedereen die gehaast door het leven gaat en ook nog van alles “even” moet doen: denk aan mevrouw “Even” en vind de tijd en de rust om te Leven. (Auteur onbekend)

Uiteraard is dit een moderne parabel, waar helaas veel waarheid in zit. Als professional organizer en ‘buitenstaander’ in jouw leven, kan ik je hiermee helpen. Ik detecteer waar jij (privé-)tijd kan vinden om zaken te doen die voor jou écht belangrijk zijn. Wil jij je vanaf nu concentreren op jouw core business zónder jezelf voorbij te lopen, neem dan hier contact met me op. Of als je me liever meteen spreekt, bel dan gerust op het nummer 0479 47 90 45.

 

Credit: Wilfried Verreck Fotografie

Nieuwe opruimchallenge

Nieuwe opruimchallenge

Het is weer eens véél te lang geleden dat ik hier tips plaatste… Eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik wél heel consequent op mijn Facebookpagina tips en advies deel, maar soms mag ik mijn eigen website niet vergeten, ahum. Daarom bij deze een oproep om de pagina Annelies Minimaliseert® eindelijk eens te gaan volgen 😉

Een andere reden om mij op dat andere social media-kanaal te volgen, is dat we morgen – als in donderdag 1 november 2018 – starten met een nieuwe opruimchallenge! De bedoeling is om je bewust te worden van de spullenobsessie waaraan ieder van ons (ja, ik ook nog steeds vind ik) lijdt. Om daar stilletjes vanaf te geraken, helpt het om eens kritisch te gaan kijken naar welke spullen je allemaal in je huis omringen. En ja, ik bedoel dan ook die dingen die je op zolder bewaart om ‘ooit eens’ aan de kinderen mee te geven (die dat écht niet willen) of spullen die zo een beetje in huis doelloos rondslingeren en ‘die je ooit wel een vaste plek’ zult geven.

In 2016 lanceerde ik met succes de ABC-opruimchallenge die veel gehoor kreeg in de media. Niet alleen dat, maar een hele zomer lang bleef ik de vraag krijgen van mensen uit België en Nederland of ik niet tips kon blijven geven ‘want dat werkte zo motiverend!’. Hieruit is uiteindelijk vorig jaar mijn opruimbestseller “Opruimen maakt gelukkig! Handige stappenplannen van A tot Z.” voort gevloeid. Ja hoor, dat blijft een basiswerk én kan je nog steeds hier bestellen (om cadeau te doen bijvoorbeeld ;-).

In 2017 heb ik in aanloop naar Sinterklaas een ietwat beperktere Speelgoedchallenge gehouden. Kwestie van eerst eens grondig door het speelgoed van de (klein)kinderen te gaan vooraleer de goedheiligman weer zijn intrede deed… Het mooie was ook dat we dit op voorhand duidelijk koppelden aan een goed doel waarbij kinderen die weinig of nooit pakjes van de Sint en de kerstman krijgen, dat jaar ook eens iets in hun schoen en kerstsok vonden.

Dit jaar ga ik in mijn Facebookgroep Opruimen maakt gelukkig een nieuwe opruimuitdaging aan. Iedere dag, van 1 november 2018 tot en met 30 november 2018, zal ik een opdracht posten die jou ertoe zal aanzetten om héél gericht iets in je huis (of in je hoofd) op te ruimen. Vóór het begin van de feestmaand december heb jij dus een grondige tour gemaakt in jouw woonst, weet je weer wat je allemaal al hebt en kom je hopelijk niet in de verleiding om veel nieuwe spullen te vragen met de feestdagen in het vooruitzicht 😉

Alle opdrachten verschijnen dus in de Facebookgroep Opruimen maakt gelukkig. Elke dag 1 nieuwe opdracht. Voel je echter niet schuldig als je een dag mist! Je hoeft die opdracht niet in te halen als je dat niet wil. Ik besef ook dat het leven ondertussen doorgaat en je andere verplichtingen hebt. Wél is het zo dat je er méér gaat uithalen als je jouw focus deze maand hierop legt. Door iedere dag bewust bezig te zijn met opruimen, wordt dit stilaan een automatisme. Iets waar je dus geen moeite meer voor moet doen. En hej, klinkt dat niet als muziek in jouw oren: opruimen op automatische piloot ??

Heel even iets over copyright. Een ander woord is ‘eigendomsrecht’ of auteursrecht en die zijn wel héél belangrijk voor mij. Dit zijn opdrachten die ik zélf bedacht heb. Als opruimcoach is dit ook mijn job. Meestal ga ik inderdaad bij mensen thuis helpen opruimen en systemen aanleren om het in stand te houden, maar deze opruim-uitdaging bied ik gratis voor jullie aan, als aanzet en om aan te tonen dat we écht allemaal té veel spullen bezitten. Moest je (bepaalde) opdrachten tóch verspreiden, zou ik je willen vragen om steeds deze website of Annelies Mentink als bron te willen vernoemen. Zo krijg ik ook nog betalende klanten. Dankjewel alvast.

En hej, moest je na deze maand tóch nog ergens vast te zitten of het niet alleen te kunnen, contacteer me dan en dan doen we het samen, bij jouw thuis. Efficiënt, snel én gezellig.

 

Wat doe je met teveel papier?

Wat doe je met teveel papier?

Hoe ga je om met de papierberg die zelfs in deze digitale tijden niet lijkt te verminderen? De grootste stress wordt door de meeste mensen immers ervaren als er overal stapels papier liggen die geordend moeten worden. Papieren op de werkplek, maar ook de administratie thuis die veelal op papier gebeurt. Omdat mensen de kriebels krijgen doordat ze niet weten hoe ze papieren efficiënt kunnen ordenen en klasseren. Laat staan dat het een klus zou zijn die je gemakkelijk kan bij houden en onderhouden. Daarom dit duidelijke stappenplan.

 

1. Verminder de instroom van papier

Wat je niet binnen krijgt, hoef je niet te sorteren en te klasseren. Dit begint al aan je voordeur: kleef een ‘geen reclame’- sticker op je brievenbus. Deze sticker is gratis beschikbaar op je eigen gemeentehuis. Alle ongeadresseerde reclame hou je zo al buiten je huis.  

 

2. Schrijf je in op de Robinsonlijst

Voor geadresseerde reclame loont het om je in te schrijven op de Robinsonlijst. Dat kan je gratis doen via internet (www.robinsonlist.be). De gegevens die je daarop invult, worden dan niet gebruikt voor reclamedoeleinden. Deze lijst wordt door veel leveranciers gehanteerd bij het versturen van reclamefolders of aanbiedingen. Helaas is het systeem niet waterdicht: niet elke leverancier of aanbieder respecteert deze lijst én verzendingen worden vaak maanden op voorhand voorbereid. Hierdoor gebeurt het wel dat jij nog een aantal maanden geadresseerde reclame krijgt, ook al ben je geregistreerd als iemand die geen reclame meer wenst te ontvangen.

 

3. Digitaliseer je facturen

Bewaar facturen die je digitaal ontvangt ook enkel digitaal in mapjes op jouw computer. De facturen van de meest noodzakelijke nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, gas, teledistributie) kan je allemaal per mail ontvangen. Indien dit bij jou nog niet het geval is, kan je eens naar de leverancier bellen om te zien of en hoe dit mogelijk gemaakt kan worden. Sommige werkgevers sturen de loonbrieven ook elektronisch door. Misschien is dat een idee om ook jouw loonbrieven beter te beheren?

 

4. Gedaan met brochures, flyers of folders

Breng niet van overal brochures, folders of flyers mee. De meeste zaken kan je sowieso opzoeken op internet. Blader je toch liever eens door een brochure, breng dan enkel die informatie op papier mee waarvan je weet dat je het zal lezen en gebruiken. Als je iets wil onthouden als referentie, neem dan een foto van de folder met je smartphone. Op die manier kan je later nog steeds het betreffende product, dienst of reisaanbieding terug vinden op het wereldwijde web.

 

5. Laat jouw adresgegevens niet overal achter

Als jij jouw adresgegevens specifiek aan iemand geeft, mag die jou wel reclame sturen, ook al sta je ingeschreven op de Robinsonlijst. 

 

6. Annuleer je krantenabonnementen 

Annuleer al jouw abonnementen op tijdschriften en kranten die je toch niet leest.

 

7. Maak een foto van jouw papiertjes

Denk eerst na of je de informatie op papier ook ergens anders kan terug vinden. Internet is een onuitputtelijke bron van informatie, mits je er zeker van bent dat de informatie die je daar vindt, betrouwbaar is. In de huidige maatschappij waarbij bijna iedereen een smartphone heeft, kan je ook steeds een foto maken als referentie om bepaalde informatie niet te vergeten. 

 

8. Zoek één plek voor menukaarten

Folders met informatie betreffende afhaalrestaurants, openingsuren van winkels, prijslijsten, doktersafspraken en dergelijke bewaar je beter aan een prikbord of memobord als je iets dergelijks hebt ophangen. Anders kan je ook een apart mapje met doorzichtige insteekhoezen gebruiken en dit bewaren op een plek waar je zeer regelmatig bent (bijvoorbeeld in een lade in de keuken of woonkamer).

 

9. Administratie…

Hoe je met administratieve documenten omgaat die al járen in uitpuilende mappen in je kast staan, daarvoor moet je volgende keer zeker deze blog lezen! Je gaat ongetwijfeld véél kunnen uitmesten…

Een inkijkje in mijn eigen minimaliseerproces

Een inkijkje in mijn eigen minimaliseerproces

Deze maand werd ik geïnterviewd door een andere professional organizer, eentje die ik zelfs heb opgeleid. Nele Colle is mama van 3, blogster en sinds de zomer van 2017 ook part-time ontspulcoach. Het leuke aan haar is dat zij lezers niet alleen een inkijkje geeft in haar eigen ontspul-proces, maar ook in dat van mensen die haar inspireren. En blijkbaar was ik nu aan de beurt. Ontdek Nele’s verfrissende schrijfstijl én krijg hierbij een exclusieve blik achter mijn schermen…

Annelies is 39 jaar, een alleenstaande mama van 2 energieke kleuters uit – het voor mij verre, bijna exotische – Limburg.

Ze is fulltime professional organizer, of minimaliseercoach, zoals Annelies het noemt. Dat betekent dat ze haar klanten helpt bij het opruimen en organiseren, maar ze probeert hen daarbij ook aan te zetten tot een minimalistischer leven.

Het is heel normaal als je nog nooit eerder van ‘minimaliseercoach’ hoorde. Of ‘professional organizer’. Met zovelen zijn we nog niet in België. En Annelies behoort tot de weinigen die dit in hoofdberoep doen. Maar dat ook nog maar sinds enkele jaren.

Daarvoor had Annelies een ‘gewone’ job.

Tot ze na de geboorte van haar 2de kindje 23 uur per dag in de zetel belandde, terwijl ze ondertussen een pittige peuter van 2 trachtte te entertainen.

En dat bleek echt niet evident, want hoeveel speelgoed hij ook aansleurde, de peuter raakte steeds opnieuw erg snel verveeld.

Annelies raakte in een dieptepunt en zocht professionele hulp. Daar werd al snel duidelijk dat spullen haar echt niet gelukkig maken. Integendeel.

Ik reisde veel sinds mijn 15e en kon wekenlang leven uit mijn backpack. Dit veranderde niet toen ik zelf geld verdiende en me meer luxe kon veroorloven. Ook toen ik op mezelf ging wonen, was ik tevreden met meubels die anderen niet meer nodig hadden. Ook nu gebruik ik nog steeds de oude keukenstoelen van bij mijn ouders. Ze zitten zalig; ik heb ze enkel een flashy kleurtje gegeven.

Annelies zocht rust tijdens hele drukke en emotionele gebeurtenissen in haar leven en vond die rust in het minderen van spullen.

Bevestiging in het ontspullen vond ze via het internet. Daar maakte ze kennis met een hele nieuwe beweging: The Minimalists en The Minimalism Game.

Dat spel speel je zo lang je zelf wil, en gaat als volgt: dag 1 doe je 1 spul weg, dag 2 doe je 2 spullen weg, enz.

Deze minimalistische beweging vindt zijn oorsprong in Amerika, maar heeft ook in Nederland al talrijke volgers. In groepen tonen mensen trots aan elkaar waar ze die dag afstand van namen.

Dit heeft natuurlijk als positief effect dat je elkaar motiveert, maar ook dat je inspiratie krijgt om categorieën van spullen waar je zelf nog niet aan dacht, onder de loep te nemen.

Annelies speelde het spel 2 keer officieel mee. Slechts 2 keer heeft ze geprobeerd iets te verkopen, maar omdat ze dat zo’n gedoe vond, heeft ze sindsdien alles gewoon weggegeven. Aan buren, vrienden, familie, maar ook weggeefgroepjes op Facebook.

Annelies ontspulde op alles wat ze dubbel had.

Weet je, ik was toen getrouwd en dikwijls gebeurt het dat 2 huishoudens zich samenvoegen. Dat vloog er als eerste uit.

Verder verdwenen ook de zaken die zich in de loop der tijd ‘verzameld’ hadden om ‘nog ooit te herstellen of iets fantastisch mee te doen’. Of ze selecteerde in functie van wat mensen nodig hadden: vereniging X kon wel dit en dit gebruiken, armen-organisatie Y zat met een tekort aan …

Ondertussen is Annelies zo’n 4 jaar aan het ontspullen. Want ja, het is een continue proces.

Ook nu waak ik erover dat er nog altijd spullen het huis verlaten als ze voor mij hun dienst hebben bewezen.

En zo slaagde Annelies erin een huis te creëren dat haar de rust gaf die ze nodig had.

En we mochten even binnenkijken! Want curieus zijn we toch allemaal een beetje! Of veel.

Geniet even mee:

minimaliseerproces

Ik merk steeds opnieuw dat mensen die hier binnen komen altijd vinden dat het hier zo ruim is. En als ze zien waar àl het speelgoed van mijn 2 kleuters opgeborgen wordt, vragen ze toch steeds naar de geheime bewaarplaats ‘van al de rest’.

De tips van Annelies

En omdat Annelies professional organizer is, krijgen we deze keer dan ook ‘échte’ professionele tips:

  • Baken de ruimte af die je wil ontspullen. Dikwijls pakken mensen het meteen groots aan en willen ze in een keer een hele kamer ontspullen.
  • Baken ook de tijd af die je wil besteden. Je denkt altijd méér aan te kunnen dan de werkelijkheid je toe laat. Werk dus met een timer. De ovenwekker, goeie oude kookwekker of een ingesteld alarm op je telefoon werkt prima.
  • Licht voortdurend je huisgenoten in.

Communicatie wordt dikwijls vergeten terwijl partner en kids niet in jouw hoofd kunnen kijken. Heel vervelend als jij dan spullen weg doet of van plaats verlegd terwijl zij die óók gebruiken.

  • Sowieso kan je enkel een beslissing nemen over jouw spullen (en over spullen van kleine kinderen). Maak dus niet de fout om te gaan ontspullen op dingen van je partner of andere huisgenoten…

Deze en nog een heel alfabet aan andere tips vind je in haar boek Opruimen maakt gelukkig! Handige stappenplannen van A tot Z.

En hoera, er is ook een digitale versie verkrijgbaar! Zo hoef je niet eerst plaats maken om te leren plaats maken. Of je geeft het na het lezen gewoon lekker door.

En nu?

Het ontspullen heeft het leven van Annelies helemaal veranderd. Niet alleen vond ze opnieuw de rust die ze nodig had, maar startte ze een heel nieuwe carrière als professional organizer.

Ondertussen schreef ze zelfs een boek ‘Opruimen maakt gelukkig’ en richtte ze ook haar eigen ‘Academy’ op waar ze toekomstige opruimcoaches opleidt.

Vroeger was ik een doorsnee-vrouw die graag eens ging shoppen. Sinds ik heel bewust zaken aankoop, ga ik dus niet meer graag shoppen. Té veel mensen, té veel lawaai, té veel (nutteloze) spullen. Ik heb een allergie ontwikkeld en ben dus zeker niet meer het ideale shopmaatje voor andere vriendinnen 

Haar missie is om iedereen te vertellen over de voordelen van minder spullen. Niet alleen voor de mensen persoonlijk, maar óók voor het milieu, de economie en de – mentale – gezondheid.

Ik ervaar zeker dat er steeds meer en meer mensen het nut inzien van zich niet teveel met spullen te omringen, maar het blijft een moeilijke om iedereen over te halen naar een simpeler leven met minder spullen en meer vrijheid. Less IS more.

En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten!

Dank je wel, Annelies, voor dit eerlijke en persoonlijke verhaal! Blijf mensen inspireren!

En jij, bedankt Nele, om het zo mooi te verwoorden!

Nieuw gezicht voor OOM coaching: Annelies Minimaliseert®

Nieuw gezicht voor OOM coaching: Annelies Minimaliseert®

Yep, ik ben een tijdje afwezig geweest op deze blog. Andere prioriteiten.

Geen paniek: opruimen, organiseren en minimaliseren blijven nog steeds de 3 pijlers van mijn missie! Ik wilde het alleen wat duidelijker maken voor de buitenwereld… Wat dus resulteerde in een aanpassing van mijn ‘brand’. OOM coaching zal uiteraard de naam van mijn organizing business blijven, maar Annelies Minimaliseert® wordt het gezicht van hetgeen ik doe.

Quote

Maak tijd voor de zaken die er écht toe doen! – minimaliseercoach Annelies

Annelies Mentink

Want ik blijf voluit kiezen voor het ondersteunen van iedereen die wel eens moeite heeft met de drukte van het leven. Door de spullen om je heen te verminderen (minimaliseren) of door een vereenvoudigde organisatie (optimaliseren) kan je de vrijgekomen tijd weer besteden aan zaken die er voor jou écht toe doen.

Opruimen kan iederéén! Een helpende hand daarentegen kan je wel ondersteunen in het proces van loslaten. Dus dat zal ik de komende jaren ook blijven doen. Door tips en tricks te geven om alles op jouw manier in balans te brengen. Door opleidingen, workshops en lezingen te geven. Elke tip die je eruit haalt, helpt jou weer verder. Via deze website, via de facebookpagina Annelies Minimaliseert®, via mijn boek en binnenkort ook via opleidingen en workshops.

Uiteraard blijven de persoonlijke coachingstrajecten mijn speerpunt. Hier kan ik jou écht gaan helpen met e i n d e l i j k de chaos in je huis of op kantoor aan te pakken. Of dat nu een kamer, bureau, je gehele administratie of een efficiëntere planning van jouw tijd betreft. Volledige concentratie op jou, jouw leven, jouw spullen en jouw tijd!

Stay tuned voor meer nieuws!

Annelies Minimaliseert®

Doe mee met de speelgoedchallenge!

Doe mee met de speelgoedchallenge!

In aanloop naar de feestdagen in december (sinterklaas, Kerstmis) gaan we van start met een heuse speelgoedchallenge.

De bedoeling: ontspullen op het speelgoed van de (klein)kinderen. Plaats maken voor nieuw speelgoed – dat er tóch weer binnen komt en waar dan tenminste wél weer mee gespeeld wordt. Maar het dit keer niet laten aangroeien tot een onoverzichtelijke chaos van puzzels, autootjes, poppen, Lego® en al het andere speelgoed waar jouw (klein)kinderen zich mee kunnen uitleven 

Want ja, soms denk je echt dat je ‘opruimt met de kraan open’; het speelgoed blijft zich verspreiden. Dit keer niet. Je gaat stevig rommelen in het speelgoed van je kids. Samen mét hen, bij voorkeur. Ik ga je wel helpen uiteraard. Iedere dag zal je op de facebookpagina Annelies Minimaliseert® een suggestie vinden van hetgeen je eens grondig kan bekijken. Tips en advies om het op te ruimen, beter te organiseren en vooral te minimaliseren.

Want er zullen er in de speelgoedchallenge ook goede doelen in de kijker gezet worden.
Doelen waaraan je speelgoed kan schenken dat niet meer door jouw (klein)kinderen bekeken wordt, maar dat voor andere kinderen een schat kan zijn bij de komende feestdagen.

Dus, wie doet er mee?
Zondag 12 november gaan we van start
en we doen door tot 1 december!

Volg gewoon op de facebookpagina van Annelies Minimaliseert®
en maak plaats in die oh zo gevreesde speelgoedkast!

 

Van zwoele zomeravond naar stresstember. Deel 2.

Van zwoele zomeravond naar stresstember. Deel 2.

Vorige week heb ik jullie tips gegeven om de overgang naar een nieuw school- en werkjaar wat rustiger te laten verlopen. Hier, in deel 2, ga ik er dieper op in hoe je stresstember kan doorkomen zonder gat in je portemonnee. Want al die nieuwe schoolspullen: zijn die wel écht nodig?

September is het moment waarop de nieuwe (herfst)collecties in de winkels liggen. Het kan dan heel verleidelijk zijn om dingen te kopen die je niet écht nodig hebt. Hou daarom nú al een doorloopmoment in je kleerkast en in die van de kinderen. Wat past er nog, wat is er te klein? Met een beetje geluk heb je outfits voor vijf dagen en natuurlijk nog wat reservedingen. Wat te klein of versleten is, kan het huis uit; wat nog in prima staat is, kan je doorgeven aan vrienden, naar een kringloopwinkel brengen of aan een goed doel schenken. Doe dat ook effectief vóór je er weer geen tijd meer voor maakt. Maak daarna een lijstje met wat je nog nodig hebt en ga met dat lijstje winkelen. Zo voorkom je dat je aangetrokken wordt tot al die (overbodige) nieuwe kleren.

 

Met schoolspullen doe je hetzelfde: kijk welke spullen er nog zijn en maak dan een lijstje met wat er nodig is. Kinderen zijn heel vatbaar voor de nieuwe rages, maar het is belangrijker dat je investeert in degelijke spullen en hen uitlegt dat schoolspullen geen wegwerpmateriaal zijn. Een boekentas zou toch zeker twee jaar moeten meegaan – liefst nog wat langer. Mijn twee kleuters doen 3 jaar met hetzelfde rugzakje. En ja, die rugzakjes worden neergesmeten en vallen waar ze terecht komen…

Voor kinderen in het kleuter- en basisonderwijs bestaat er een lijst met materialen die de school gratis ter beschikking stelthttp://onderwijs.vlaanderen.be/nl/lijst-met-gratis-materiaal. Buiten een boekentas, een pennenzak en misschien wat mappen zou je als ouder niets extra moeten kopen voor een kind tot 12 jaar.

Middelbare scholen organiseren dikwijls een tweedehandsmarkt waar je handboeken kan kopen en weer verkopen. Geef de boeken een update met leuk kaftpapier; ook daar hoef je niet veel geld aan te geven. Misschien heb je nog oude landkaarten op zolder liggen die je in gps-tijden niet meer gebruikt. Of gebruik eenvoudig bruin papier waarop je een print van een leuke vakantiefoto kleeft. Zo blijft ook die vakantie nog wat langer in de herinneringen hangen.

Bij het begin van het nieuwe schooljaar beginnen ook vaak de sportclubs en muziekscholen. Ook daar komen vaak veel spullen bij kijken: muziekinstrumenten, sportkledij, … Zie je de euro’s al verdwijnen uit je portemonnee voor lidgelden, materiaal en outfits? Vraag je dan in eerste instantie af of het echt nodig is om je kind verschillende hobby’s te laten uitoefenen. En ik steek hierbij de hand in eigen boezem; nooit meer dat fitnessabonnement…

Mijn belangrijkste tip? Of het nu om schoolspullen, kleren of andere dingen gaat: wacht voor je iets koopt. Slaap er eens een nachtje over, zeker als het om een hap uit je budget gaat. Het is wetenschappelijk bewezen dat we kortstondig even gelukkiger worden van iets nieuws te kopen, maar die rush gaat snel weer voorbij. Uiteindelijk blijf je dikwijls zitten met te veel spullen.