Je bent dag in dag uit bezig met het runnen van je zaak. Ondertussen heb je ook nog een huishouden dat gerund moet worden en die combinatie is pittig. Wassen, koken, boodschappen doen, misschien heb je nog een kind (of meer) die naar school gaan en ’s avonds huiswerk moeten maken,… Het stopt nooit. Je houdt alle ballen zo goed en zo kwaad mogelijk in de lucht en meestal lukt dat. Maar wist je dat je het jezelf heel wat makkelijker kan maken?

Als minimaliseercoach mocht ik al veel ondernemende vrouwen en ondernemersvrouwen begeleiden naar meer structuur en minder ruis, in huis en op kantoor. Ik heb 3 tips voor meer structuur in je huishouden die je vandaag al kan beginnen toepassen. Hier komen ze!

Tip 1: De Heilige drievuldigheid van het opruimen

Als je aan opruimen denkt, is het woord ‘heilig’ misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt. Toch zijn er 3 acties die het opruimen behapbaar maken.

  • Alles zijn eigen plek

Zet je waterkoker altijd op dezelfde plek. Zorg dat je administratie een eigen plek heeft in een schuif of kast. Geef handtassen en rugzakken een plaats. Wanneer alles een vaste plek heeft, gaat opruimen veel sneller. Je weet meteen wat je waar weg moet leggen en vermijdt zo dat spullen van de tafel naar de kast en terug naar de tafel verschuiven.

  • Gebruik een timer

Voor je begint op te ruimen moet je jezelf even afvragen hoeveel tijd je hebt. Voor de tijd die je hebt om op te ruimen, stel je een timer in. Anders loop je het gevaar dat je jezelf verliest in het opruimen (dat hebben we allemaal al eens meegemaakt, toch?) en na een tijdje eigenlijk met nog meer chaos blijft zitten. De timer zorgt voor een afgebakend moment en in combinatie met het volgende puntje kan het dan bijna niet misgaan.

  • Eén plek tegelijkertijd

Focus op één plek in je kantoor of huis om op te ruimen en ga niet meteen het hele huis onder handen nemen. Begin bijvoorbeeld met je bureau of de voorraadkast, je kleerkast,…
Door te focussen op één plek tegelijkertijd, ben je aandachtiger en kan je gestructureerd te werk gaan.

Tip 2: Bouw routines in

Zorg voor een vaste ochtend- of avondroutine. Dat lijkt misschien saai, maar ze kunnen je heel veel tijd besparen! Wanneer je iets keer op keer doet, neemt op termijn je automatische piloot het over en doe je het ook gewoon. Denk maar aan tanden poetsen, dat doe je elke dag ‘s morgens en ‘s avonds zonder nadenken.

Routines zorgen er ook voor dat je onaangename klussen effectief uitvoert. Bijvoorbeeld de gewoonte om elke keer de vuile potten en pannen na het koken meteen af te wassen in plaats van ze te laten staan voor de dag erna. Dat zorgt meteen voor rust in je huis en hoofd.

Tip 3: Roep de ‘Family’ meeting in het leven

‘Nog een meeting erbij’, denk je misschien. Toch is deze family meeting enorm nuttig! Je wil toch graag weten dat alles goed loopt, ook als jij er niet bent of toch onverwacht langer bij een klant moet blijven.

Plan een halfuurtje op zondag om samen met je partner (en eventueel al grotere kinderen) de agenda’s te overlopen van de komende week. Wie doet wat, wie gaat er naar de winkel, wie kookt er, wie is wanneer thuis (en hou ook rekening met werk, hobby’s en social time.)

Zo’n eerste family meeting is even wennen, maar wanneer dit een wekelijkse gewoonte is, ben je er na een paar weken al snel door! En het geeft weer rust in je hoofd, want het meeste is al geregeld.

Bonustip: een coachingstraject

Heb jij bovenstaande tips al toegepast maar blijf je zitten met een gevoel van onrust en stijgt het allemaal boven je uit? Dan is een coachingstraject op maat misschien wel iets voor jou. Jij bepaalt je doel en ik begeleid je ernaartoe. Onderweg krijg je van mij alle tips, tools en handvatten die je nodig hebt om na het traject zonder problemen zelf de orde en rust te kunnen bewaren.

Benieuwd of zo’n coachingstraject iets voor jou is? Boek nu je gratis intakegesprek om het te ontdekken!